Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα έρευνας της Κάπα Research σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται οι Έλληνες τον θεσμό της Εκκλησίας, στο πλαίσιο ερευνών αξιολόγησης των σημαντικότερων θεσμών με τη συμπλήρωση των 50 ετών από τη μεταπολίτευση.

Τα κυριότερα σημεία της έρευνας είναι τα εξής:

Η έκρηξη της τεχνολογίας, η οικονομική κρίση, η πανδημία, οι πολεμικές συγκρούσεις έθεσαν την πίστη υπό δοκιμασία με το 73% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ότι πιστεύουν στον Θεό σε σχέση με το 92% από το 2005.

Για το 73% η πίστη δεν έχει διαρκώς το βλέμμα στραμμένο στην αιωνιότητα, αλλά αναζητά την εφαρμογή της στη ζωή.

Με την πίστη να εξελίσσεται σε μια υπαρξιακή στάση, η οποία αναζητά τη σχέση ασφάλειας, σιγουριάς ή εμπιστοσύνης, για να αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες και οι αβεβαιότητες, απομακρύνεται από τη συχνότητα του εκκλησιασμού, ωστόσο διατηρείται ένας «πυρήνας» της τάξης του 28%, που επισκέπτεται τους ναούς τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.

Η εκκλησία είναι πρώτιστα κοινωνία πιστών, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, καθώς ο θρησκευτικός γάμος, η ταφή των νεκρών, το μάθημα των θρησκευτικών στην εκπαίδευση των παιδιών είναι ριζωμένα στη ζωή των Ελλήνων.

Εξαιρείται περίπου ένα 30%, που αποδίδει στην Εκκλησία πνευματικό, κυρίως, ρόλο και αφήνει στο Κράτος τη ρύθμιση των κοινωνικών ζητημάτων.

Η Μεγάλη Εβδομάδα αγγίζει την πλειονότητα των Ελλήνων, καθώς περισσότεροι από 8 στους 10 θα ακολουθήσουν κάποιο ή κάποια από τα μέρη του λειτουργικού δράματος.

Το Πάσχα είναι για τους Έλληνες θρησκευτικό συναίσθημα, αλλά και μια γέφυρα μεταλαμπάδευσης της «ελληνικότητας» στις επόμενες γενιές. Ένα ισχυρό και σταθερό, στο πέρασμα του χρόνου, γενεσιουργό στοιχείο ταυτότητας.

Στο ερώτημα «κατά πόσο εμπιστεύεστε κάθε έναν από τους παρακάτω θεσμούς για την πρόοδο και την ευημερία της χώρας μας;» το 38% απαντά πολύ (14%) ή αρκετά (24%), ενώ το 36% λίγο και το 25% καθόλου – ποσοστά που κατατάσσουν την Εκκλησία στην 7η θέση πίσω από τον στρατό, την αστυνομία, την ΕΛΣΤΑΤ, την κυβέρνηση, τις επιχειρήσεις και το ΕΣΥ.

Σε ερώτηση για το αν η Εκκλησία πρέπει να έχει λόγο στα θέματα της καθημερινής ζωής των πιστών πέραν των πνευματικών ζητημάτων, περισσότεροι από 6 στους 10 απαντούν αρνητικά.

Αναφορικά με τη στάση της Εκκλησίας απέναντι στο ζήτημα του γάμου και την τεκνοθεσία από τα ομόφυλα ζευγάρια, το 55% εμφανίζεται να διαφωνεί.

Πάντως, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλώνει αντίθετη με το ενδεχόμενο κατάργησης του μαθήματος των θρησκευτικών.

Στο ερώτημα για τις σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας 7 στους 10 τάσσονται υπέρ του διαχωρισμού.

Πιο συγκεκριμένα, το 23% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι είναι εναντίον και ένα 7% δηλώνουν «δεν ξέρω, δεν απαντώ».